یادداشت- محمود فروزبخش: نهاد عمومی کتابخانه های عمومی کشور قصد دارد در  جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی از 40 شخصیت صاحب قلم تجلیل کند. از میان نویسندگان اصفهانی دکتر موسی نجفی و دکتر امیرحسین بانکی پورفرد در این طرح مورد تجلیل قرار می گیرند. کتابخانه عمومی صائب روز جمعه (26 بهمن) ساعت 9:30 میزبان این برنامه و سخنرانی دکتر حدادعادل در مورد این دو نویسنده است.
متن پیش رو به قلم محمود فروزبخش، تحلیلی بر حیات نویسندگی دکتر امیرحسین بانکی پورفرد است. 
امیرحسین بانکی پورفرد حالا دیگر 48 سال را پشت سر گذاشته است. او در زندگی پرسش مشخصی داشته است که اکنون بسیاری از مردم او را به همان پرسش می شناسند. «خانواده» دغدغه بیست سال پژوهش و تحقیق امیرحسین بانکی پورفرد بوده است. این را می شود از نام آثار برجسته اش شناخت. پر تیراژترین کتاب فارسی زبان در زمینه قبل از ازدواج به قلم اوست. «مطلع مهر» را می گویم. شاید به دلیل همین استقبال و البته سخنرانی های فراوان دیگر او در زمینه ازدواج بوده است که او را به نام و برای ازدواج می شناسند. حال آن که به خلاف تصور رایج مسئله اصلی او «خانواده» است. او معتقد است که بعضی جوامع فردمحور و برخی دیگر جمع محور هستند حال آن که اسلام اساسا خانواده محور است.
این حرف مهمی است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد و امیرحسین هم چنین نکرد و عمرش را صرف این راه کرد. هنگامی که آمار جوانان مجرد آماده به ازدواج کشور از ده میلیون هم گذشت، دغدغه او پررنگ تر شد.
وقتی «سردلبران» چاپ شد و به دنبالش «عیش و معاش» منتشر شد، بانکی پور فرد ثابت کرد که منظور اصلی او، تنها بحث ازدواج و مسائل پیش از آن نیست بلکه در «سر دلبران» به عوامل آرامش بخش و نشاط آفرین در خانواده پرداخت و در «عیش و معاش»، زندگی گوارا در پرتو اقتصاد اسلامی را تشریح کرد. همچنین او مدتی است مشغول نوشتن کتاب در زمینه راهکارهای افزایش صمیمت در میان زوجین است.
در این میان و در این سال ها، بانکی پور فرد در حوزه قلم، اندیشه و کتاب آثار دیگری نیز بیرون داده است که البته در کنار آن مسئله اصلی چندان دیده نشده است. برای مثال او چندین کتاب دارد که به حالت تدوین و گردآوری، بیانات آیت الله العظمی خامنه ای را موضوع کرده است. اما این کارها را نمی توان تلاش هایی کاملا تولیدی دانست. از طرف دیگر دکتر بانکی در دانشگاه تدریس دارد و سال هاست در گروه معارف دانشگاه اصفهان مشغول است اما این حضور در میان کارنامه او چندان برجسته نیست. حتی می توان گفت اخذ دکترای فلسفه غرب از دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر چندانی بر روی آن مسئله اساسی نگذاشت. امیرحسین بانکی پور فرد در راستای ارتقای آکادمیک، چند سالی هم به ریاست دانشکده اهل بیت (ع) دانشگاه اصفهان مشغول بود و آن جا هم منشا خیر شده است اما باز هم بانکی را باید با نام خانواده شناخت.
حتی هنگامی که او در مورد «زن» صحبت می کند نگاه اصلی او به خانواده است. تفسیر او از زن دقیقا چیزی است که با تشکیل خانواده و با وظایفی همچون مادر بودن و همسر بودن معنا می یابد. حجاب و حیا نیز دقیقا در همین راستا برای او صورت مسئله می شود. امری که با آن خانواده استحکام می یابد و یا آن که به واسطه عدم رعایت آن، خانواده تضعیف می شود.
سلامت جنسی، خویشتن داری و حد روابط جنس مخالف پروژه هایی هستند که در راستای همین پروسه تعریف می شوند و دکتر بانکی یکی پس از دیگری در تاملاتش برای آنان جواب هایی یافت. محصول این نگاه ها او را متوجه «حیا» کرد. او در ابتدا نگاهش به حیا به خاطر همین مباحث بود اما خیلی زود به خواص تربیتی بحث «حیا» پی برد و در مجموع «حیا» را با نگاه فراخ تری در کتابی با همین نام تشریح کرد.
آن چیز که در مورد شخصیت او قابل اعتناست، اتحاد عمل او با گفته هایش است. او تنها سخن نمی گوید بلکه با تاسیس موسساتی همچون کانون پیوند مهر در جهت ازدواج آسان گام های عملی برداشت. در واقع او با اقداماتش سعی کرد تا پای حرف هایش از کتاب هایش فراتر رود. مورد دیگر این که او در این ایام شدیدا تاکید دارد که ازدواج باید در سنین پایین انجام پذیرد و این مهم را تنها راه نجات می داند. درست در همین راستا، دخترش نیز در سن دبیرستان ازدواج کرد. یا آن که آستین همت را بالا زده و ساعت ها در هفته در زمینه خانواده مشاوره می دهد. اگر چه دکتر بانکی پورفرد تحصیلات تخصصی در زمینه مشاوره و یا چیزی شبیه آن را ندارد، اما به اعتبار تجربه او همیشه کسانی هستند که منتظر وقت گرفتن از او جهت کسب مشورت باشند.
این ایام خبر دارم که بانکی پور فرد بر تفسیر قرآن متمرکز شده است. تفسیرها را ابتدا در جلسات روضه منزلش شفاهی می گوید و بعد روی آن جهت کتاب شدن، کار می شود. چند سالی هست که در دستان او تفسیر «تنسیم» دیده می شود که در هر فرصتی سرخوش از شراب تسنیم می شود. تحصیل فلسفه اسلامی در کنار تحصیلات حوزوی در طی این سالیان کمک کار بانکی بوده است، حال آن که در این جایگاه این دو اهمیت خود را بیشتر نشان می دهند. باید ببینیم که تفسیر قرآن برای امیرحسین بانکی پور فرد صورت مسئله اصلی می شود؟ که اگر چنین شد آیا می تواند در تفسیر نیز همچون بحث خانواده حرفی برای گفتن داشته باشد.

نظرات (1)

  1. دکتر بانکي دوست بداريه ولي بدرد کار اجرايي و سياسي نميخوره تحليل هاش براي رئيسي داغون بود کار فرهنگي عاقبت بخيري داره ولي سياست نه البته هرکسي بايد حد مرز خودشو بدونه البته بانکي از من اصلا خوشش نمياد ولي من دورادور دوسش دارم اين حرفا که اين اقا محمود در وصف دکتر گفت بعضيا به فکر خود بانکي هم نميومد

افزودن نظر

captcha